SMART:
Verbeterpunt 1
|
Een betere structuur
in mijn leervaardigheid heb ik nodig bij bepaalde vakken. Zodat ik
gestructureerd blijf leren en niet na een tijdje afdwaal. Waardoor ik veel
mis en mijn toetsen niet goed kan maken en voor kan bereiden.
|
S
|
Ik wil meer
structuur hebben in het leren van vakken waarvan ik het moeilijk vind om
structuur in te krijgen. Ik wil dat ik geen energie meer moet steken om de
structuur er in te houden. Maar dat ik me totaal kan focussen op het vak zelf
en het leren er van.
|
M
|
Ik maak een planning voor het vak op een word document of in me
agenda. En steeds als ik voor dat vak iets moet gaan leren schrijf ik dit op
en vink ik het af wanneer ik helemaal klaar ben met leren. dit blijf ik doen
tot dat ik uit me zelf het ga doen. En de planning niet meer moet gaan
gebruiken.
|
A
|
Wanneer ik dit leerdoel heb bereikt ben ik in staat
om 100 procent me in te zetten op het vak zonder moeite. Hierdoor worden de
toetsen makkelijker, en heb ik meer tijd over voor andere dingen. Omdat ik al
mijn tijd steek in het leren, en niet in leren en proberen gefocust te
blijven.
|
R
|
Het leerdoel wat ik wil bereiken is zeker reëel want het is gewoon
leren gedisciplineerd te zijn over
leren.
|
T
|
Ik wil over een half jaar gestructureerd bij alle
vakken willen zijn.
Leerdoel: mijn leerdoel bij dit verbeterpunt is om gestructureerd te gaan leren.
Hoe ga ik dit bereiken: zoals
je ziet bij M van meetbaar ga ik een planning maken, hier op kan ik
zien wat ik moet leren en kan ik aankruisen wanneer ik helemaal klaar
ben met leren. hierdoor krijg je structuur in je gang van leren.
Waarom ga ik dit doen: Dit
ga ik doen omdat, wanneer ik een beter structuur heb in mijn gang van
leren. kan ik makkelijker leren en sneller leren. Hierdoor maak ik mijn
toetsen beter en heb ik meer tijd over voor andere dingen.
Met wie: Ik ga het zelfstandig doen
Waar sta ik nu: Ik
ben nu al redelijk gestructureerd, maar nog niet optimaal. ik dwaal nog
te veel af en heb al heel snel van dat komt wel goed of dat doe ik
morgen wel.
Wat wil ik en waarom: Ik
wil dat ik bij alles wat ik ga leren gestructureerd leer. dit wil ik
omdat dit mij zal helpen bij mijn opdeling en ook bij mijn carrière.
Hoe wil ik dat bereiken: Dit wil ik bereiken door middel van een planning
hoe laat ik zien dat ik mijn doelen bereikt heb: Ik laat mijn planning zien wat ik heb gemaakt en hier schrijf ik of ik mijn doel heb bereikt of wat er mis is gegaan.
|
Verbeterpunt 2
|
Grip hebben
op me leerproces heb ik soms een probleem mee, dit ligt aan het vak. Als ik
het vak niet heel interessant heb dan verlies ik de grip op het leerproces al
snel. Maar wanneer ik een vak leuk vind ga ik er helemaal voor.
|
S
|
Ik wil meer grip hebben op mijn leerprocessen, zodat
ik niet afwijk hiervan of zelfs er mee ga stoppen.
|
M
|
Ik ga na elke keer dat ik heb geleerd een krulletje zetten op de
planning van gestructureerd leren. Hierdoor kan ik zien dat ik niet ben af
gaan wijken van het leerproces.
|
A
|
Wanneer ik op 90 procent van alle vakken grip heb op
het leerproces vind ik het acceptabel en stop ik met krulletjes te zetten.
|
R
|
Het leerdoel hier is zeker reëel. Want om grip te krijgen op een
leerproces is leerbaar.
|
T
|
Ik wil over een half jaar op al mijn vakken grip
hebben op het leerproces.
Leerdoel: Mijn leerdoel bij verbeterpunt 2 is om meer grip te krijgen op mijn leerproces.
Hoe ga ik dit bereiken: ik
ga dit doel bereiken door middel van op de planning ( die ik heb gemaakt
voor mijn structuur van leren) een krul te zetten achter het vak wat ik
moest leren, dit doe ik wanneer ik grip had op leerproces. wanneer ik
dit niet heb gedaan komt er een kruisje. Na een tijdje moet dit er zo in
zitten dat ik zoveel mogelijk grip probeer te krijgen op me leerproces.
Waarom ga ik dit doen:
Ik doe dit omdat wanneer ik grip op mijn leerproces krijg ik
makkelijker kan leren. dit vind ik belangrijk omdat we al veel moeten
gaan leren. Dit helpt me dus wanneer ik veel moet gaan leren.
Met wie: Ik ga het zelfstandig doen
Waar sta ik nu:
ik heb op de meeste leerproces van vakken wel grip, maar op sommige op
niet. en de grip gaat al snel weg wanneer ik te lang bezig ben met een
vak.
Wat wil ik en waarom: ik wil dat ik op zoveel mogelijk leerprocessen grip heb, dit helpt mij bij me opleiding en verder in mijn carrière.
Hoe wil ik dat bereiken: Dit wil ik bereiken door middel van een planning.
hoe laat ik zien dat ik mijn doelen bereikt heb: Ik laat mijn planning zien wat ik heb gemaakt en hier schrijf ik of ik mijn doel heb bereikt of wat er mis is gegaan.
|
Verbeterpunt 3
|
ik kan op de
meeste dingen mijn leerproces begrijpen. Maar bij sommige
dingen lukt het niet, Dit wil ik veranderen. |
S
|
Bij de meeste vakken Wanner ik ga leren begrijp ik
mijn leerproces. Maar soms vind ik het heel moeilijk om te begrijpen. Dit komt
dan omdat ik soms te snel wil doorwerken. Ik wil dat snel doorwerken vermijden
en het begrijpen van de leerproces op stap 1 zetten, in de plaats van snel
werken.
|
M
|
Dit ga ik meten door middel van een stappen plan te maken van hoe ik
aan het werk moet gaan met leren. Wanneer ik me niet aan dit schema hou
schrijf ik dit op. hierdoor kan ik zien of ik me aan dit schema heb gehouden
of niet. En hier bij schrijf ik dan ook of ik de leerproces heb begrepen. |
A
|
Het is acceptabel als ik bij elke keer als ik iets
moet gaan leren me aan het schema hou wat ik ga maken. Ik hoef niet de
leerprocessen perse te begrijpen als ik maar me best er voor heb gedaan.
|
R
|
Het leerdoel is reëel, omdat ik vind dat ik uiteindelijk niet altijd mijn
leerproces moet gaan begrijpen
|
T
|
Ik geef mezelf 3 maanden om me telkens te houden aan
het schema wat ik ga maken.
Leerdoel: Mijn leerdoel bij verbeterpunt 3 is om beter mijn leerproces te begrijpen of eigenlijk me aan een leer schema te houden waardoor ik me leerproces beter ga begrijpen.
Hoe ga ik dit bereiken: ik ga dit doen door middel van een schema. Ik ga een schema maken, in deze schema staat hoe ik moet gaan leren, hierdoor kan me leerproces beter gaan begrijpen.
Waarom ga ik dit doen: Ik ga dit doen omdat, wanneer ik me leerproces beter begrijp ik de stof beter kan gaan leren en waardoor ik automatisch de stof ook beter leer begrijpen.
Met wie: Ik ga het zelfstandig doen
Waar sta ik nu: Op dit moment begrijp ik meestal wel me leerproces maar nog niet maximaal. Ik dwaal nogal snel af van het definitieve leerproces en probeer alles zo snel mogelijk te leren, dit kan flink uit de hand lopen.
Wat wil ik en waarom: ik wil dat ik op zoveel mogelijk leerprocessen begrijp , dit helpt mij bij me opleiding en verder in mijn carrière.
Hoe wil ik dat bereiken: Dit wil ik bereiken door middel van een schema
Dit blok ging heel goed. Ik heb een planning gemaakt waar ik alles heb op geschreven wat ik moest doen. Wanneer ik de opdracht had gemaakt of geleerd heb ik hem met een groen vakje aangekruist, wanneer ik dit ook nog had geblogd had ik er een oranje blokje naast gezet. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten